Sluta skuldbelägg allergiker, Hanne Kjöller! 

Kränkt? Inte ett dugg. Men var finns empatin, Hanne? Du må stoppa in hur många brasklappar som helst om att de med ”riktiga allergier” så klart inte kan rå för att de är besvärliga. Men i en text vars hela syfte verkar vara att klaga över hur bortskämda folk är och hur krångligt det är att umgås nu för tiden när folk är laktosintoleranta (wait, varför nämner hon inte vegetarianer och veganer – är det mer okej om man är besvärlig av ideologiska skäl än om man ”bara mår dåligt av laktos”?) blir udden likväl riktad mot de som inte kan rå för att de är besvärliga – som två av mina barn och jag själv.

Min dotter är allergisk mot ägg. Min son mot mjölkprotein (vilket folk fortfarande tror är samma sak som laktos med livshotande situationer till följd). När vi ska ut och äta eller för den delen hem till vänner är vi besvärligast i världen. För inte nog med att barnen är allergiska mot födoämnen, deras mamma hade den dåliga smaken att födas med svår astma, ägg- och skaldjursallergi. Katthem går tyvärr inte. Goda vänner och släktingar som har katt kan jag inte hälsa på. Inte ens med den godaste och bästa medicineringen i världen (”men kan du inte ta en tablett? Jag har en mosters farmors granne vars ex tog en tablett och vips kunde hen klappa alla kattdjur there is”). Nej. Jag kan inte. Trots idoga försök. Det är inget annat än en sorg.

Det är ett handikapp. Inte minst socialt. Texter av typen ”alla psykosomatiskt (dvs påhittat kräsna) överkänsliga borde skärpa till sig” bidrar inte till att de som borde smaka på fler rätter gör just det. Däremot blir sådana som mina allergiska barn mer misstänkliggjorda och därmed stigmatiserande. Så himla onödigt.
#vigillarolika?

Efter att jag påpekat hur texten slår mot de med verklig och farlig allergi svarar Hanne Kjöller på Twitter:


Jag håller med henne. Hade det funnits med i hennes artikel hade fokus blivit bättre – dvs inte att indirekt skuldbelägga svårt allergiska barn och vuxna.

Lämna gärna en kommentar

